|
Hört på Heminredningsmässan
|
Allt detta sker i samma stund som vi faktisk, spenderar allt mindre tid i våra hem.
Det kanske rent utav är bristen på tid som gör oss så måna om att de stunder vi har ska bli så behagfulla och njutbara som det bara är möjligt.
Johan Linde på iittala AB berättar att alla trender följer ett visst mönster.
Först ut, när det gäller trender, är alltid textilier och klädmode och därefter kommer
heminredningarna att följa liknande mönster.
Han ger oss ett exempel från modeskaparen Paul Smith, som för 10 år sedan skapade den, idag, så välkända multiranden. Kollektionen blev en hit och några år senare tillverkade en designer på iittala AB matporslin i precis samma stil.
Just nu är det mycket stort fokus på färger och stora mönster.
Boda Nova följer efter klädskaparna med sina nya glas i starka färger och stora mönster.
Vi ser en stark retro - trend där man hämtar mycket inspiration från 80- talet.
Så här ser klänningarna från modeskaparen Paul Smith ut i vår.
Vi som var vuxna redan på 80- talet känner nog igen oss.
Den nya köksformen blir allt mer öppen och integrerad med det övriga huset.
Johan Linde beskriver det som att köket har förvandlats från en stängd plats till en öppen scen.
Idag vill man kunna visa upp sitt kök och dess inredning och köket har blivit en allt starkare statussymbol för oss.
Vi tar gärna in våra vänner i köket och det blir allt vanligare att vi bjuder till middag tidigt för att vi ska kunna laga maten tillsammans.
Ett underbart sätt att umgås och ett perfekt tillfälle att njuta av ett fint kök.
Även tv-kockarna har haft ett starkt inflytande på oss.
Det är Nigella, Oliver, mat-Tina och de andra som syns i rutan som sätter trenden för vad som är oumbärliga tillbehör i köket.
Både ballongvispen och flingsaltet har fått en enorm renässans sedan Tina Nordström talat så varmt om dem.
Sist men inte minst har vi det här med kaffet. Kaffestunden har blivit en enormt viktig stund och varianterna på vilket kaffe man föredrar är lika mångfaldiga som kopparna det ska drickas ur. Idag är kaffemaskinen nästan lika självklar som diskmaskinen.
Visst känns det lite lyxigt att kunna erbjuda sina gäster en espresso, caffé latte, cappucino eller varför inte en caffé corretto efter maten?
Info: Johan Linde Brand Manager Rörstrand, iittala AB.
Text: Annika H. Juhlin Kökstrender
|